A honlap új helyre költözött:
Ez a honlap már nem frissül, rövidesen törlődik
A régi gyógyszeremet akarom!
Ha nem akarja végigolvasni, de gyógyszerszedő: gyógyszerének csak a kisbetűs-, hatóanyag nevét jegyezze meg!
Ha elolvasta de, mégis kétségei lennének: olvassa el az aláhúzott szavakhoz kapcsolódó cikkeket is!
Ha még mindig kétségei lennének: kezdje elölről!
Mit jelent az originális (innovatív) gyógyszer?
Az originális készítmény szabadalmazott terméket jelent.
Mit jelent a generikus gyógyszer?
A generikus gyógyszer az originális gyógyszer termékszabadalmi oltalmának lejárta után gyártott, az originális gyógyszerrel azonos hatóanyagú készítmény. A kisebb kutatási ráfordítás miatt (amit az originális gyártó már elvégzett) az ára akár nagyságrenddel olcsóbb lehet, mint az originális.
A generikumok tehát az originális gyógyszerek másolatai.
Mit jelent a gyógyszerek neve?
Így kellene kinézzen egy gyógyszerdoboz:
Hatóanyagnév gyári név |
A hatóanyagnév nem lehet védjegy, és a világon bárhol azonos módon értelmezik.
A gyári név a gyártó által adott, többnyire semmitmondó, de védett fantázianév, ami lehet akár a termékmenedzser kedvenc vadászgörényének a neve is.
Így néz ki valójában:
Gyári név hatóanyagnév |
Ez a névképzés valahogy emlékeztet a bankokkal, vagy a biztosítókkal kötött szerződések apró betűs szakaszaira.
A lényeges információt tehát az apró-betűs név hordozza. Ez a megnevezés legalább akkora méretű kellene legyen, mint a gyári név. Azért nincs így, mert akkor a gyártó nem tudná a saját portékáját kellő hatékonysággal reklámozni. Így is mondható: a gyógyszerek névképzése nem fogyasztói (beteg)-, hanem gyártói érdeket szolgál.
Az originális-, és generikus gyártók érdekvitájának kezdete elvész az idők homályában. Ahová már több, azonos hatóanyagot gyártó keze is betette a lábát, ott már nehéz eligazodni.
Az originális gyártó javára legyen írva, hogy a kutatási költségek igen drágák. Kutatás nélkül a világ helyben topogna. Ennek ellenére méltánytalan lenne, ha egy sikeres kutatási eredményt az emberiség örök-, pénzben kifejezett hálával jutalmazna.
Az originális termék gyártója, ha már nem éri meg neki: egyszerűen továbbáll. Ilyenkor a mindenkori ellenzéki média drámai hangon bejelenti, hogy eltűnt egy fontos gyógyszer az országból, szaladjon, ki amerre lát. Persze, az olcsóbb generikumot gyártóknak egy ideg még megéri helyben maradni. Az árképzésben a vevőért (tulajdonképpen az orvosért, és nem a betegért) kénytelenek egymással versengeni. Így lesz ugyanazon a termék egyre olcsóbb-, és olcsóbb. A versenyben, végül csak az marad talpon, aki a legjobbat és a legolcsóbbat kínálja (a mindennapi életben azért ez nem mindig így működik).
TEHÁT: egy bizonyos névvel illetett, akár originális-, akár generikus gyógyszer, ugyanazon gyártási technológia alapján, ugyanazon hatóanyagot tartalmazza, különböző-, a gyártónak fontos megnevezés alatt.
Hatásukban azonban lehetnek különbségek, mert a hatóanyagot, amely milligramm nagyságrendű szintén bele kell valamibe csomagolni (különben nem lehetne kézbe fogni), mégpedig a vivőanyagba. A különbség a vivőanyag különbözőségéből adódhat (szerkezeti különbség). Egyes esetekben a vivőanyagnak a gyógyszerhatás kialakulási ütemében, vagy a hatástartam idejében is lehet jelentősége (gyorsabban, vagy lassabban alakul ki a hatás, hosszabb, vagy rövidebb ideig tart).
A gyógyszerhatás szempontjából a különbség általában semleges, de akár 10-15%-al pozitív, vagy ugyanennyivel negatív is lehet, de mindkét eset ritkán fordul elő.
A társadalombiztosító (mindnyájunk közös pénzének, a szolidaritási alapnak a kezelője) azt a hatóanyagot támogatja a legjobban, amelyik éppen a legolcsóbb. Mivel a gyártók részéről tett árajánlat vakliciten dől el, még a TB által referenciának tekintett hatóanyagnál is vannak olcsóbbak. A vak árlicit félévente megismétlődik, ezért félévente változnak a gyógyszerárak. A licitnek vannak vesztesei is, de ez semmiképpen nem az állam, és nem a lakosság.
Véleményem szerint, aki az originális (régi) gyógyszeréhez ragaszkodik, annak úgy méltányos, hogy többet kell fizetnie érte. Ez a többletár elsősorban márkaérték, de nem hatástani érték. A társadalom nem a luxus-, hanem az alapszolgáltatásokban kell szolidáris legyen.
Téma lezárva: 2012. 04. 30 - 11:21.
Vitát, kérdést, más véleményt szívesen fogadok itt.